Zašto toliko zbunjenosti u traženju akontacije? Akontacija rješava mnoge probleme, a može biti korisna i za kupca.
Mnogi uokvirivači imaju velike poteškoće u traženju akontacije od kupca. Međutim, ako bolje analiziramo problem, u pogledu jedne točke ne možemo, a da se ne složimo: uplaćivanje akontacije ima mnogobrojne prednosti za uokvirivača, a nijednu kontraindikaciju za kupca. Dakle, otkud tolika zbunjenost? Pravi problem nije kupac, koja se u većini slučaja prilagođava pravilima, već je problem u strahu samog uokvirivača. Kad tražimo novac prije isporučivanja gotovog rada osjećamo se neugodno i s lošim namjerama; uokvirivač strahuje da će kupac poprimiti zaštitni ili neprijateljski stav prema uokvirivaču koji "nema povjerenja"..
Prednosti akontacije
• |
|
Više likvidnosti |
|
|
Jedan od problema bilo koje obrtničke aktivnosti ili prodaje na malo je imati uvijek na raspolaganju gotovinu. Akontacija doprinosi upravo podržavanju ove likvidnosti. |
• |
|
Kraj "zaboravljenim" slikama |
|
|
Akontacija ima čudnovati efekat u sprečavanju rastrešenosti i zaboravnosti. Teško da će kupac koji je već uplatio jedan dio "zaboraviti" svoju sliku. |
• |
|
Nema više prigovora |
|
|
Još jedan problem kojime se uokvirivač često susreće su prigovori. Kupac dolazi po sliku i nalazi da boja passepartouta, kojeg je samo nekoliko dana prije osobno izabrao, nije "upravo ona" koju je želio, da okvir izgleda malo oštećen, da globalni rezultat ne odgovara i tako dalje. Pred prigovorima uokvirivača, nezadovoljni kupac može zauzeti ekstremni stav i jednostavno reći: "Ili ćete mi promijeniti okvir, ili možete zadržati sve". Ali, ukoliko je kupac već uplatio akontaciju, nema interesa zauzeti drastične stavove i bit će razumniji i raspoloženiji za kompromisno rješenje. |
Sa strane kupca
I za kupca uplaćivanje akontacije može se pokazati dobrim običajem.
Od trenutka ispostavljanja narudžbe i preuzimanja gotovog rada prođe otprilike desetak dana. Ukoliko uplati akontaciju
u trenutku naručivanja i zatim ostatak prilikom isporuke, kupac podijeli trošak na dvije manje uplate. Na kraju će imati
utisak da je potrošio manje novca i bit će mirnije savjesti i prema vama. Osim toga, akontacija ozbiljnije obavezuje
kupca od običnog obećanja da će doći po sliku. Rastrešene osobe će akontaciju prihvatiti kao uslugu budući da će za njih
predstavljati čvor na maramici. Otkrit ćete, na kraju, da neke osobe jedva čekaju da se rješe tereta plaćanja: čak će se
sami ponuditi da plate sve unaprijed tako da mogu doći po gotovi rad kao po poklon.
Kako pitati
Obično kupac prihvaća uplatiti akontaciju bez prigovora. Da bi se izbjegle
iznenadne reakcije ne bi bilo na odmet u trgovini ovjesiti jednu obavijest, čim je više moguće diskretniju i ljubazniju u
izjavljivanju, ali dobro uočljivu za kupca.
Jedan natpis na tezgi blizu blagajne je odlična zamisao, s porukom sličnoj ovoj: "Poželjna je akontacija od 50%".
(Na dnu stranice poklanjamo vam jednu kopiju takvog natpisa: fotokopirajte ga i izložite u vašoj prodavaonici.) Prvi dio poruke
kupca stavlja u ugodan položaj jer ne zvuči kao naredba ili obaveza. Iznos u postotku, međutim, razjašnjava da se akontacija mora
uplatiti i to u proporcionalnoj mjeri sa izvršenom narudžbom. Ukoliko kupac pročita obavijest, neće biti potrebe dodatnih objašnjenja.
A ukoliko mu obavijest izmakne, dovoljno će biti s osmijehom pokazati prema natpisu i dodati: "Želite li platiti odmah ili ćete
ostaviti akontaciju?".
Kupac se tako nalazi između dva alternativna rješenja i slobodan da izabere.
Prigovori kupca
Bez obzira na natpise, na uljudne i usmjerene zahtjeve, poneki se kupac može pokazati posebno
protivan ideji da plati unaprijed.
Prvi prigovor može stići upravo od uobičajenog kupca koji se često služi u vašoj trgovini ili od vašeg dugogodišnjeg prijatelja.
U tom slučaju problem ne postoji: odnos povjerenja koje postoji je dovoljan razlog da se ne insistira na akontaciji.
Jedna stvar koju bi kupac mogao prigovoriti je da mi imamo njegovu sliku na depozitu. Ukoliko se radi o vrijednoj slici,
prigovor je opravdan. U svakom slučaju možemo podsjetiti kupca da sa zakonskog stajališta slika za dugo godina pripada kupcu.
Fraze kao "Ukoliko se nakon šest mjeseci slika ne podigne, postati će vlasništvo trgovine" ne vrijede ništa. Ne samo da nije istinito,
već prijeteće tvrdnje ovog tipa imaju jedini efekat da iritiraju kupca. Mnogo je korisnije, sa tog stajališta, napisati na potvrdi o
primljenom radu frazu kao ova: "Molimo vas da se slika podigne pravovremeno u naznačenim rokovima".
Jedan teški slučaj je kad se kupac opravdava kažući: "Žao mi je, ali trenutno sam bez gotovine." Ukoliko ste opremljeni za primanje uplata
kreditnim karticama ili barem čekovima, možete ugrabiti priliku i reći: "Možete platiti kreditnom karticom ili čekom, ukoliko želite";
i možete čak dodati: "Možda bi vam se, u tom slučaju, isplatilo platiti cijeli iznos".
Ali ako možete prihvatiti samo gotovinu nalazite se u neizvjesnosti. Ukoliko se radi o umjerenim iznosima, vrijedi riskirati i udovoljiti
kupcu, ali tako da shvati da se radi o iznimnom slučaju samo za ovaj put. Ako se radi o većim iznosima, možete reći: "Napravimo tako.
Ja ću prihvatiti narudžbu i proslijedit ću je tako da se počne sa izradom. A vi bi možda mogli proći sutra, ili kad to vama najviše odgovara,
i uplatiti akontaciju?"